Na sukces marki składa się o wiele więcej niż tylko logo, jednak tak wiele nowych firm popełnia błąd, pomijając najdrobniejsze szczegóły. Ton głosu, ludzie za kulisami, wizualizacje, kolor, czcionka i doświadczenie klienta są kluczowe dla tego, jak postrzegana jest Twoja marka.

Zasadniczo wszystko, co robisz w oczach opinii publicznej, przyczynia się do tego, jak Twój rynek docelowy postrzega Twoją firmę. Aby pomóc Ci pokazać swoją markę we właściwym świetle, podzieliliśmy branding na pięć kluczowych tematów do rozważenia:

- Tonacja
- Ludzie
- Wizualizacje
- Kolor i czcionka
- Doświadczenie związane z produktem i usługą



Ale zanim się do tego zabierzemy, upewnijmy się, że wszyscy jesteśmy na tej samej stronie dzięki krótkiej definicji...

Czym jest marka?

Marka to postrzeganie Twojej firmy i sposób, w jaki jest ona identyfikowana. Obejmuje ona szeroki zakres cech marki, począwszy od nazwy firmy, logo, sloganu, a nawet sposobu, w jaki rozmawiasz z klientami. Marka jest zazwyczaj tym, co odróżnia firmę od konkurencji. Na przykład, kawiarnia może wykorzystać branding, aby klienci identyfikowali ją jako niezależną, rodzinną firmę z pasją do kawy, w przeciwieństwie do dużej sieci kawiarni, która prawdopodobnie będzie bardziej znana z szybkości obsługi i niższych cen.

Gotowy, aby zbudować swoją jedyną w swoim rodzaju markę? Chodźmy!

Tone

Ton głosu, którego używasz podczas pisania treści, daje klientowi silne wrażenie osobowości i wartości Twojej marki. Jest to szczególnie ważne dla firm działających tylko w Internecie, ponieważ klienci dowiedzą się o Tobie wszystkiego z treści pisanych - zarówno na Twojej stronie internetowej, jak i na platformach społecznościowych.

Zdecyduj, jaki rodzaj osobowości chcesz przekazać swoim klientom i przyjrzyj się konkurencji, aby zobaczyć, w jaki sposób się komunikują. Warto zajrzeć na strony konkurentów, aby zobaczyć, na co ludzie reagują, ale pamiętaj, aby wypracować własną osobowość i ton, który pozwoli Ci wyróżnić się z tłumu.

Chloe Smith, założycielka i dyrektor kreatywny Forty8Creates, opowiedziała nam o tym, jak definiuje branding;

"Aby opisać branding, wielu zgodzi się, że dobrą definicją jest to, co ludzie mówią o Tobie, kiedy nie ma Cię w pokoju. Wyobraź sobie, że Twoja marka jest osobą, a następnie zacznij definiować atrybuty, takie jak osobowość, ton głosu i wartości - z czasem to właśnie buduje markę. Pomyśl o wszystkich punktach kontaktu, jakie ktoś ma z Twoją marką - online i offline - komunikacja musi być spójna bez względu na to, kto pisze."

Dobrze napisana treść, która jest spójna z wartościami Twojej marki, wyróżnia Cię na tle konkurencji i może pomóc w budowaniu zaufania na rynku docelowym.

Ludzie

Zarówno ludzie, których zatrudniasz, jak i ci, którym sprzedajesz, mają ogromne znaczenie dla tego, jak postrzegana jest Twoja marka. Jeśli jesteś właścicielem sklepu i zatrudniony przez Ciebie sprzedawca ma negatywne nastawienie, bez wątpienia wpłynie to na sposób, w jaki klienci, którzy go spotkają, będą postrzegać Twoją markę. Podobnie, jeśli pracownicy są entuzjastycznie nastawieni do produktów i zawsze chętni do pomocy, klienci będą zadowoleni ze swoich doświadczeń i będą ufać firmie.

"Twoja marka obejmuje wszystko, co reprezentuje Twoją firmę, od sposobu, w jaki mówisz o swoich produktach i usługach, po sposób, w jaki traktujesz swoich klientów".

Jenay Sellers, dyrektor ds. marketingu w Brand Folder

Pomyśl o detalicznym sprzedawcy LUSH - jeśli kiedykolwiek odwiedziłeś jeden ze sklepów LUSH, rozpoznasz znaczenie żywego nastawienia ich pracowników i interaktywnego sposobu prezentowania ich produktów. Każdy członek personelu jest uzbrojony w bogatą wiedzę na temat swoich produktów, prawdziwe opinie na temat tego, co działa dla nich, oraz zaraźliwie radosne nastawienie - wszystkie te wartości mają ogromny wpływ na tożsamość marki LUSH.

Wizualizacje

Wizualizacje to coś więcej niż tylko logo firmy. Wizualizacje marki to wszystko, co widzi klient - wygląd Twojej strony internetowej, wizytówki, które rozdajesz, menu na Twoich stołach, plakaty w oknie, a nawet farba na drzwiach wejściowych. Materiały wizualne, których używasz w brandingu, dają Ci możliwość wyróżnienia się na tle konkurencji i pokazania unikalnej osobowości Twojej firmy.

Ważne jest, aby zastanowić się, co chcesz, aby Twoje wizualizacje mówiły o firmie, ponieważ to właśnie na nich klienci będą się opierać przy tworzeniu pierwszego wrażenia. Upewnij się, że materiały wizualne są spójne we wszystkich mediach drukowanych, kanałach i platformach społecznościowych, aby Twoja marka była natychmiast rozpoznawalna przez klienta. Taka spójność sprawi również, że Twoja marka będzie wydawać się bardziej wiarygodna dla klienta, tworząc w ten sposób poczucie zaufania.

Kolor i czcionka

Jak już wspomnieliśmy w naszych poprzednich wpisach, Jak stworzyć zwycięską paletę kolorów i Znaczenie kolorów w brandingu, kolor może powiedzieć bardzo wiele o marce - być może nawet nie zdając sobie z tego sprawy. Logiczny umysł wie, że tylko dlatego, że logo marki jest czerwone, nie oznacza to, że jest ona niebezpieczna. Jednak użycie dużej ilości czerwieni w brandingu może stworzyć podświadome poczucie pilności - być może nie jest to najlepszy wybór, jeśli reklamujesz relaksujące zabiegi spa.

Czcionka jest niesamowicie użytecznym narzędziem, które jest tak często pomijane. Typografia jest uważana za sztukę samą w sobie i jest to zrozumiałe, jeśli weźmie się pod uwagę efekt, jaki może ona wywrzeć na odbiorcy. Klient może wyrobić sobie zdanie o firmie na podstawie czcionki, której używa, tak samo szybko jak na podstawie kolorów. Dlatego ważne jest, aby dokładnie rozważyć ten aspekt.

Istnieje tak wiele opcji, że może to być przytłaczające, próbując wybrać czcionkę, która będzie pasować do Twojej marki. Jednakże, jeśli masz wątpliwości, zawsze najlepiej jest utrzymywać czcionkę czystą i prostą, ponieważ zbyt ozdobne lub szczegółowe czcionki mogą przejąć Twój branding i wyglądać niechlujnie.

Doświadczenie z produktem i usługą

Prawdopodobnie najważniejszą częścią Twojego brandingu jest doświadczenie klienta z Twoim produktem lub usługą. Możesz mieć fantastyczną grafikę i idealny ton głosu do opisania swojej firmy, ale jeśli Twój produkt Cię zawiedzie, raczej nie uda Ci się zbudować udanej marki. Upewnij się, że wszystkie błędy zostały usunięte przed wprowadzeniem produktu na rynek, a jeśli jakieś problemy pojawią się później, postaraj się rozwiązać je szybko i z wdziękiem. Pamiętaj, że nawet okropne błędy w obsłudze klienta można naprawić, jeśli zrobi się to sprytnie.

Ostatecznie wszystko, co robisz, składa się na Twoją markę. Aby zbudować udaną markę, trzeba dbać o każdy aspekt działalności - od szyldu "Open" na drzwiach sklepu po sposób, w jaki rozpatruje się reklamację klienta. Wszystkie te aspekty budowania marki są potężnymi narzędziami - zrób to dobrze, a na pewno będziesz czerpać korzyści.

Czy masz jakieś wskazówki dotyczące budowania marki i porady dla nowych właścicieli firm? Daj nam znać na Twitterze lub Facebooku!