Aby uczcić nowy rok w biznesie, zorganizowaliśmy panel biznesowy Successful Northern Business Panel, aby dać początkującym przedsiębiorcom kilka mądrych rad.

Jesteśmy niezwykle dumni z naszych korzeni w Yorkshire, dlatego rozmawialiśmy z wybranymi właścicielami firm z północy, którzy odnieśli sukces. Wydawało się słuszne, aby nie tylko uczcić sukcesy firm w całej Wielkiej Brytanii, ale także podkreślić sukcesy odnoszone przez przedsiębiorców z północy.

Panel Sukcesu Przedsiębiorstw Północy 2018 Mówcy gościnni

Matt Russell, współzałożyciel Music Vine

Music Vine to młoda, wielokrotnie nagradzana platforma licencjonowania muzyki, która udostępnia filmowcom najbardziej świeżą i ekscytującą muzykę z całego świata, oferując jednocześnie zestaw prostych i łatwo dostępnych opcji licencyjnych.

Achille Traore, CEO Top Screen Media

Top Screen Media to firma technologiczna, która specjalizuje się w rozwiązaniach samoobsługowych na ekranach dotykowych, aktywacji sprzedaży, angażowaniu klientów i innowacjach cyfrowych. Współpracuje z tak znanymi klientami jak Merlin Group, Ladbrokes, TFL i World Trade Centre NYC.

Jean Outhwaite, dyrektor Hopton Candles

Hopton Candles produkuje luksusowe zapachy do domu, takie jak świece, dyfuzory i zapachy na zamówienie. Wszystkie te produkty są wytwarzane ręcznie w sercu Yorkshire.

James Kinsella, współzałożyciel firmy instantprint

instantprint jest jednym z największych w Wielkiej Brytanii dostawców wizytówek, ulotek, plakatów i innych produktów. Firma została założona w 2009 r. przez Jamesa Kinsellę (na zdjęciu) i Adama Carnella.

Biznesowa dyskusja panelowa:

Na początek panelu, jakie były wasze pierwsze kroki na drodze do uruchomienia firmy i dlaczego?

Matt: Zrobiliśmy rozeznanie. Nie potrafię podkreślić, jak bardzo jest to ważne. Musisz się jak najlepiej przygotować, ponieważ następny ruch, który wykonasz, będzie miał decydujące znaczenie. To znaczy, nie ma możliwości, abyś wiedział wszystko o swojej branży, ale mając solidne pojęcie o rynku, na który wchodzisz, o swojej USP i planując etap po etapie, możesz mieć swoją wizję w zasięgu wzroku, a jednocześnie mieć kamienie milowe do osiągnięcia.

James: Po przeprowadzeniu badań należy skupić się na uzyskaniu przychodów. Ludzie często zadręczają się tym, że wszystko jest w 95% w porządku i znajdują powody, by zwlekać, ale na tym etapie zalecamy, by się sprężyć i spróbować zacząć sprzedawać. W końcu to, co starasz się uzyskać "dobrze", będzie prawdopodobnie ewoluować w miarę otrzymywania informacji zwrotnych od klientów.

Achille: Moim zdaniem ważne jest, abyś poważnie zadał sobie pytanie, czy rozwiązujesz problem "miło mieć", a nie "trzeba mieć". Bądź potrzebą, którą trzeba mieć.

Zauważyliśmy również, że wielu właścicieli małych firm wpada w panikę na myśl o tym, gdzie rozpocząć działalność.

Jakie lokalizacje braliście pod uwagę przy wyborze miejsca na swoje biuro i jakich wskazówek udzielilibyście innym przedsiębiorcom poszukującym przestrzeni biurowej?

James: Wybór lokalizacji jest całkowicie uzależniony od tego, jaka jest wartość firmy i jakie czynniki będą kluczowe, aby pomóc jej konkurować na rynku. Na przykład, jeśli otwierasz agencję projektową, rekrutacja najlepszych talentów może mieć kluczowe znaczenie, więc lokalizacja powinna być wybrana właśnie z tego powodu - na przykład centrum miasta z dużą pulą talentów.

Z drugiej strony, jeśli Twoja propozycja wartości dotyczy tanich produktów sprzedawanych przez Internet, będziesz potrzebować niskich kosztów ogólnych i dobrych połączeń komunikacyjnych, dlatego bardziej odpowiednia będzie lokalizacja poza miastem.

Matt: Osoby zdesperowane w poszukiwaniu biura powinny zastanowić się, czy naprawdę potrzebują biura. Jeśli jest ono absolutnie niezbędne dla Twojej firmy, to tak, ale jeśli nie, to dlaczego nie zaoszczędzić tych pieniędzy i nie wykorzystać ich lepiej. Jeśli nie masz odpowiedniego środowiska do pracy, hot desking jest tanim rozwiązaniem, które oferuje dużą elastyczność i może być doskonałym sposobem na nawiązanie kontaktów.

Achille: Ja bym powiedział, żeby zacząć pracę tam, gdzie jest silna sieć kontaktów. Założenie i prowadzenie firmy może być naprawdę samotne, dlatego ważne jest, aby nawiązywać kontakty i otaczać się pozytywnymi ludźmi i innymi właścicielami firm.

Chciałbym wiedzieć, co zainspirowało Was wszystkich do podjęcia tego skoku wiary i przeniesienia swoich pomysłów z papieru do rzeczywistości?

Matt: Pewnego wieczoru siedziałem w pubie z moim przyszłym partnerem biznesowym. Oboje pracowaliśmy wtedy nad pozyskiwaniem muzyki do produkcji, więc rozmawialiśmy o tym, ile czasu zajmuje nam szukanie utworów. Wtedy jeden z nas zasugerował, że powinniśmy stworzyć własną platformę, która rozwiązałaby ten problem. Z tego zalążka powstało Music Vine.

Achille: Zawsze chciałem założyć własną firmę. Zdecydowałem się na to po zdobyciu doświadczenia w pracy w innowacyjnym przedsiębiorstwie, gdzie byłem odpowiedzialny za wprowadzenie produktu na rynek. W ciągu 18 miesięcy doprowadziliśmy produkt od zera do 6 mln funtów obrotu, co dało mi pewność, że spróbuję zrealizować swoje marzenie.

Jean: Kupiłam w sklepie świecę znanej marki, która była bardzo droga, i poczułam się "oszukana". Od tego zaczęła się moja podróż. Mam dużo pomysłów, więc zdecydowałam, co chcę robić, a potem zastanowiłam się, jak to zrobić i jak sprawić, by odniosło to sukces. Musiałam to wszystko przelać na papier. To wciąż praca w toku, z innowacyjnymi pomysłami, gamami i zapachami.

Inspirujące, dziękuję za podzielenie się.

Jaka była największa lekcja, której nauczyłaś się w prowadzeniu firmy i jaka jest najlepsza rada, którą możesz przekazać dalej?

Jean: Nie daj się zwieść pochlebstwom. Zawsze rób to, co uważasz za słuszne dla siebie i swojej firmy, kieruj się swoim przeczuciem.

Największą nauczkę dostałam, gdy firma private equity chciała zainwestować w moją firmę. Wydawało mi się to niesamowite, ale moje przeczucie nie było właściwe. W tamtym czasie było to bardzo emocjonalnie obciążające i początkowo zadręczałem się z tego powodu, ale po przemyśleniu okazało się, że to wszystko było częścią mojej wspaniałej podróży.

Achille: Zawsze twórz MVP (minimum viable product). Dzięki temu zaoszczędzisz czas, koszty i przekonasz się, czy masz rację, czy nie. Nie bój się też pivotować. Być może masz dobry pomysł, ale nie udaje Ci się go zrealizować. Pivot oznacza znalezienie alternatywnej drogi dostarczenia produktu, może to być sposób sprzedaży produktu, stosowana struktura kosztów lub skupienie się na niewłaściwej części oferty.

James: To stare, często zapominane powiedzenie mówi, że twój zespół jest twoim najważniejszym kapitałem i tak też powinieneś go traktować. Priorytetem menedżerów powinna być również opieka nad zespołem i jego szkolenie. Wreszcie, należy dać zespołowi prawo do podejmowania działań i decyzji. Jeśli są to właściwi ludzie, z odpowiednim nastawieniem, którzy rozumieją, w jakim kierunku zmierza firma, to właśnie oni będą napędzać jej rozwój.

Dziękuję, jestem pewien, że te rady przydadzą się innym przedsiębiorcom.

Innym popularnym pytaniem jest, co czyni biznesplan fantastycznym, a co fatalnym?

Matt: Nie daj się wciągnąć w szczegóły. Określ wszystko, czego potrzebujesz: cele, strategie i prognozy. Fatalny biznesplan to taki, w którym brakuje jakości, a liczby są wyssane z palca i nie ma dowodów na poparcie propozycji. Taki plan zostanie rozerwany na strzępy i będzie stratą czasu wszystkich uczestników.

Achille: Dobry biznesplan to żywy dokument, do którego można wracać i który można aktualizować w razie potrzeby. Wizja nie powinna się zbytnio zmieniać, ale kamienie milowe już tak. Fatalny biznesplan jest statyczny i nieaktualny w ciągu kilku miesięcy od powstania.

Jean: Ale czy wiesz, jak wygląda zły plan, kiedy zaczynasz działalność? Moim zdaniem plan na pierwszy rok powinien być dokumentem roboczym, który będzie się zmieniał wraz z doświadczeniami i zmianami w nauce. Trzeba wprowadzać poprawki, gdy w biznesie zachodzą zmiany z dnia na dzień. Dzięki tej nauce, ewentualnościom oraz codziennym wzlotom i upadkom, w drugim roku można stworzyć bardziej uporządkowany plan biznesowy.

James: Zawsze priorytetem było dla nas jak najszybsze uruchomienie źródeł przychodów i wykorzystywanie informacji zwrotnych do ulepszania naszej oferty. Wiele małych firm za bardzo koncentruje się na budowaniu przychodów przed ich osiągnięciem, zaniedbuje marketing i zapomina, że przychody mają kluczowe znaczenie dla przyszłej kondycji firmy.

Wiele osób uważa, że prowadzenie firmy jest "zbyt ryzykowne". Co byś odpowiedział tym osobom?

Jakub: Bez wątpienia rozpoczęcie i prowadzenie działalności gospodarczej wiąże się z pewnym ryzykiem. Jednak w dzisiejszym świecie informacji można nim zarządzać, więc ryzyko jest prawdopodobnie niższe niż np. trzydzieści lat temu. Zakładanie firmy z pewnością nie jest dla każdego, ale dzięki podejmowaniu świadomych i przemyślanych decyzji dotyczących działalności można kontrolować większą część ryzyka.

Matt: Oczywiście, że jest to ryzykowne, ale bez ryzyka nie ma nagrody. Każdy świetny pomysł musi gdzieś się zacząć, a jeśli ma się wystarczająco dużo pasji i sprytu, można osiągnąć to, co się chce.

Czy macie partnera biznesowego, a jeśli tak, to skąd wiedzieliście, że będziecie ze sobą dobrze współpracować?

James: Tak, mam to szczęście, że założyłem firmę z jednym z moich najlepszych przyjaciół, Adamem Carnellem, którego znam od prawie 20 lat. Przed rozpoczęciem tej działalności pracowaliśmy razem nad innymi przedsięwzięciami, więc obaj wiedzieliśmy, w co się pakujemy.

Achille: Jestem założycielem wszystkich moich firm, ale zatrudniam kluczowe osoby na stanowiskach takich jak dyrektor techniczny i szef sprzedaży.

Ostatnie pytanie: czy moglibyście podsumować w kilku słowach lub zdaniach, jakie są Wasze najlepsze rady dla początkujących przedsiębiorców?

Jean: Zadaj sobie pytanie, czy to jest Twoja pasja? Jeśli tak, jesteś w połowie drogi do osiągnięcia sukcesu.

Matt: Nie trać z oczu tego, co czyni CIEBIE wyjątkowym.

James: Znajomość swoich liczb powinna być priorytetem. Zainwestuj czas w rekrutację. Skoncentruj się na działalności.

Achille: Planuj. Zdaj sobie sprawę, że wszystko może potrwać znacznie dłużej niż przewidywano. Czy uda Ci się przetrwać, jeśli zajmie to dwa razy więcej czasu, niż przewidywano?

Znasz kogoś, kto wkrótce rozpocznie swoją działalność? Podziel się z nimi tym artykułem i daj nam znać @instantprint.