Podobnie jak kolor, czcionki, których używasz w brandingu mogą wiele przekazać o Twojej firmie. Jak więc wybrać właściwą? Przeprowadziliśmy badania, aby zrozumieć, jak różne czcionki wywierają wrażenie na odbiorcy i jak wykorzystać to na swoją korzyść.

https://pixabay.com/en/font-lead-set-book-printing-705667/

Znaczenie wyboru właściwej czcionki

Gdy tylko klientowi zostanie zaprezentowany jakiś element wizualnego brandingu, natychmiast wydaje on osąd na temat danej firmy. Podświadomie zastanawiamy się, co oznaczają wyświetlane przed nami obrazy i podejmujemy natychmiastowe decyzje. Może to być oparte na naszej wrodzonej psychologii, wcześniejszych doświadczeniach z markami i materiałami promocyjnymi, które otaczają nas w życiu codziennym. Co robią inne marki z taką czcionką? Co nam się z nimi kojarzy? Na przykład, jeśli widzimy logo z wirującą czcionką w stylu script, możemy myśleć o luksusie, elegancji i tradycji. Natomiast pogrubiona czcionka może nam przypominać bardziej poważne, twardo stąpające po ziemi marki.

Rodzaje czcionek

Czcionki są podzielone na cztery główne kategorie stylów - czcionki Sans, czcionki Slab, czcionki Script i czcionki Serif.

Czcionkiszeryfowe to czcionki z ozdobnymi liniami dodanymi na końcach każdego znaku. Ten styl czcionki jest często używany w dużych ilościach tekstu, ponieważ uważa się, że jest łatwiejszy do odczytania. Jednak czcionki szeryfowe są najmniej używane w logotypach, ale najbardziej znane były w Google.

Czcionki bezszeryfowe to czcionki, które nie używają szeryfów, takie jak Helvetica i Arial. Ze wszystkich czcionek pod parasolem "Sans", Helvetica wydaje się być najczęściej używana. Jednak to może się wkrótce zmienić, ponieważ kreatywni szukają czegoś innego!

Czcionki typuslab charakteryzują się użyciem pogrubionych szeryfów. Przykłady czcionek płytowych to Rockwell i Courier. Słynne logo Yahoo! zostało zaprojektowane przy użyciu czcionki w stylu slab.

CzcionkiScript są oparte na płynnym stylu eleganckiego pisma ręcznego. Powszechnie używane przez takie marki jak Coca Cola i Ford.

W jaki sposób czcionki komunikują się?

Niezależnie od tego, czy o tym myślisz, czy nie, czcionka, której używasz, będzie komunikować coś o Twojej marce. Przy tak dużej różnorodności ważne jest, aby zastanowić się, co chcesz, aby Twoi klienci myśleli i czuli, kiedy zobaczyli Twoją czcionkę. Aby zacząć, to byłoby pomocne spojrzeć na swoją konkurencję i zobaczyć, jakie czcionki używają.

Na przykład, przy wyborze czcionki dla biura podróży, możemy spojrzeć na popularne marki Thomson, Thomas Cook i STA Travel.

Thomson optuje za bezszeryfową czcionką w pogrubionej czerwieni, uzupełnioną o prosty obrazek po prawej stronie nazwy firmy. Ta czcionka jest prosta i dość poważna, z zaokrąglonymi grubymi literami dającymi jej odrobinę zabawy. Jest to idealne rozwiązanie dla firmy Thomson, ponieważ sprzedaje ona głównie wakacje rodzinne - klientom przypomina się, że rezerwacja wakacji to świetna zabawa, ale jednocześnie zapewnia się ich, że firmie Thomson można zaufać i zadbać o całą logistykę.

Logo Thomasa Cooka jest bardzo podobne do Thomsona, jednak dzięki doborowi kolorów zachowuje swój indywidualny charakter. Nieco mniej zaokrąglone litery dają poczucie relaksu i wyrafinowania. Być może Thomas Cook celuje w rynek ludzi pragnących odpocząć, podczas gdy Thomson celuje w urlopowiczów z młodymi rodzinami. Napisy te w połączeniu z efektem niemal zachodzącego słońca w żółtym logo natychmiast sprawiają, że odbiorca myśli o kolejnych wakacjach. Interesujące, gdy weźmie się pod uwagę jak bardzo podobne są te czcionki na pierwszy rzut oka!

STA travel ponownie używa bezszeryfowej czcionki do swojego logo. Jednak zdecydowano się na bardzo uproszczone liternictwo. Mała litera "s" płynnie przechodzi w "t", z relaksującym zawijasem litery "a". Słowo 'travel' jest przedstawione wielkimi literami. To logo mówi o nowoczesnym, zabawnym i poważnym podejściu do podróży. Często można je zobaczyć wraz z hasłem "Start the Adventure". Tutaj jest to pokazane cienkimi, lekko chybotliwymi literami. Te chwiejne znaki mogą sugerować podekscytowanie i być może nerwy związane z rezerwacją jednej z ich interaktywnych wycieczek po Azji Południowo-Wschodniej lub Nowej Zelandii. Doskonały sposób na reprezentowanie marki i dotarcie do młodych dorosłych odbiorców.

Emocje i skojarzenia

Samo spojrzenie na czcionkę wywołuje w nas emocje i wspomnienia. Kiedy stajemy przed wizualną wskazówką, taką jak czcionka, nasz umysł podświadomie przywołuje wspomnienia podobnych wizualizacji, które widzieliśmy w przeszłości. Wszelkie emocje doświadczone w tych wspomnieniach pojawią się więc ponownie, gdy staniemy przed daną wskazówką wizualną - często na tak niskim poziomie, że nie będziemy w stanie zrozumieć, dlaczego coś nam się "po prostu nie podoba"! Emocje odgrywają dużą rolę w podejmowaniu decyzji, więc wszystko, co może wywołać emocje, jest użytecznym narzędziem w marketingu.

Nasze mózgi działają na zasadzie skojarzeń. Kolor czerwony kojarzy nam się z pilnością, a niebieski ze spokojem, podobnie jest z czcionkami. Kiedy widzimy klasyczną czcionkę w stylu szeryfowym, możemy myśleć o podręcznikach lub powieściach, w zależności od naszych wspomnień o podobnych literach. Podobnie, kiedy widzimy ozdobne czcionki w stylu script, możemy myśleć o marce takiej jak Coca Cola lub luksusowym hotelu, w którym kiedyś się zatrzymaliśmy.

Czcionka staje się tutaj jeszcze bardziej złożona, ponieważ musimy zrozumieć preferencje naszego rynku docelowego, aby wiedzieć, które czcionki będą dla niego odpowiednie. Oczywiście, nie możemy znać każdego z naszych klientów na poziomie osobistym, więc patrzenie na naszą konkurencję jest cennym działaniem.

Rozmiar i odstępy

Innym aspektem, który należy rozważyć przy wyborze czcionki dla swojej marki, jest rozmiar i odstępy, których używamy. Bardzo duże litery mogą przyciągnąć uwagę odbiorcy i natychmiast przekazać wiadomość. Natomiast mała czcionka otoczona dużą ilością pustej przestrzeni może działać podobnie do szeptu - intrygować odbiorcę i przyciągać go bliżej, aby dowiedzieć się więcej. Zadaj sobie pytanie, czy Twoja marka jest odważna i krzykliwa, czy cicha i delikatna? Czy chcesz, aby nazwa Twojej marki krzyczała czy szeptała?

Rozmiar jest czymś do rozważenia, jeśli chodzi o czytelność, jak również. Wybór czcionki dla Twojego logo jest głównym wyzwaniem, jednak przeanalizuj, jaki rodzaj czcionki byłby najlepszy do użycia w blokach tekstu na Twojej stronie internetowej lub materiałach drukowanych. Czcionka ta powinna być łatwa do odczytania, a jednocześnie dobrze współgrać z Twoim głównym logo.

Odstępy między literami mogą być również wykorzystane do osiągnięcia głębokiego efektu. Te odstępy mogą być użyte do reprezentowania tego, jak nazwa marki powinna być wymawiana. Dodanie większej przestrzeni może stworzyć wrażenie relaksu, powodując, że odbiorca będzie czytał słowo powoli. Natomiast litery znajdujące się bardzo blisko siebie mogą sprawić, że odbiorca będzie wymawiał nazwę marki szybciej, przez co będzie się ona wydawała ekscytująca, szybka lub pilna.

https://pixabay.com/en/acoustic-guitar-advertising-artist-1840381/

Wykorzystanie czcionek na swoją korzyść

Przeanalizowanie tego, co chcesz powiedzieć o swojej firmie, zrozumienie swoich odbiorców i zbadanie konkurencji to świetne pierwsze kroki do wyboru odpowiedniego napisu. Zapytaliśmy kilku przedsiębiorców i właścicieli firm o ich spostrzeżenia na temat wyboru czcionki. Projektantka stron internetowych Charlotte O'Hara dała swoją radę;

"Uzyskasz najwięcej ze swojej typografii, jeśli będziesz mieć na uwadze swojego idealnego klienta lub publiczność. Jeśli Twoja publiczność jest bardziej korporacyjna lub zorientowana na biznes, wybierzesz czcionkę, która jest klasyczna i formalna. To niekoniecznie byłoby w przypadku, jeśli twoja publiczność jest bardziej kreatywna, ponieważ oni mogą dobrze reagować na wybór czcionki, która jest nowa i trochę inna. Miej na uwadze swoją publiczność i pomyśl o tym, co oni chcieliby zobaczyć, a nie tylko o tym, co jest twoim osobistym upodobaniem."

https://pixabay.com/en/coca-cola-bottle-beach-retro-821512/

Rada Charlotte jest szczególnie przydatna, ponieważ przypomina nam, abyśmy nie pozwolili, aby nasz osobisty gust wpłynął na wybraną przez nas czcionkę. Chociaż powinniśmy wybrać czcionkę, która nam się podoba, musi to być z właściwych powodów. Zdecyduj się na czcionkę ze względu na to, jak dobrze działa dla firmy, a nie tylko dlatego, że jest podobna do twojego osobistego stylu. Musimy również rozważyć, jak wybrana przez nas czcionka będzie działać w różnych mediach. Mara z Sunbird Creative rozmawiała z nami o wyborze czcionki dla firmowego papieru firmowego;

"Wyobraź sobie, że ktoś otrzymuje Twój papier firmowy: jak chcesz, aby się czuł, kiedy trzyma w rękach dokument Twojej firmy? Czy chcesz, aby papeteria była całkowicie nierozpraszająca, aby zwracała uwagę tylko na treść? Czy może chcesz, aby papeteria wywoływała uśmiech na ich twarzach? A może chcesz, aby byli pod wrażeniem tego, że Twoja firma kładzie wyraźny nacisk na kreatywność? Znajomość odpowiedzi na to pytanie to połowa sukcesu. Kiedy masz już jasną wizję tego, jak chcesz, aby ludzie reagowali, musisz albo znaleźć projektanta, który może to dla Ciebie osiągnąć, albo poszukać w sklepach z szablonami, które odpowiadają Twoim wymaganiom."

Podjęcie decyzji o wyborze kroju pisma może być ogromnie trudnym zadaniem. Mamy jednak nadzieję, że ten post pomógł Ci poprowadzić Cię w kierunku podjęcia decyzji. Czy masz świetny przykład użycia czcionki, którym chciałbyś się podzielić? Masz problem z wyborem czcionki do własnego brandingu? Daj nam znać na Facebooku lub Twitterze!