Bez względu na to, czy prowadzisz kawiarnię z szybką kawą, czy wykwintną restaurację z gwiazdką Michelin, Twój biznes hotelarski jest niczym bez dobrego menu. Nie mówimy tu oczywiście tylko o jedzeniu: wygląd menu jest istotnym elementem pomagającym klientom w podjęciu najsmaczniejszej decyzji dnia.

Dobrze zaprojektowane menu może nawet sprawić, że klienci wydadzą więcej, niż zamierzali! Na przykład, eleganckie menu z ofertą 3 w cenie 2 lub "dodatkami" (frytki ze słodkich ziemniaków, czyż nie?) jest tak kuszące dla głodnych ludzi, że szybko zauważysz wzrost sprzedaży przy stoliku. To naprawdę takie proste.

Oto nasze najważniejsze wskazówki dotyczące tworzenia kuszącego menu dla Twojej restauracji:

1. Używaj kolorów dla głodnych

One istnieją! Psychologia kolorów to interesujący obszar badań. Na przykład, Twitter, LinkedIn i Facebook są niebieskie, ponieważ jest to najbardziej towarzyski kolor. Restauracje typu fast food używają jaskrawych kolorów, takich jak czerwony, aby lekko zdenerwować użytkownika i wywołać w nim poczucie pilności - dzięki temu nie będzie marudził na plastikowych siedzeniach. Czerwień pobudza także apetyt, sprawiając, że stajemy się głodni, zanim jeszcze pomyślimy o zamówieniu.

Głodne kolory to takie, które pobudzają apetyt - dzięki temu idealnie nadają się do podkreślenia ważnych elementów menu. Jeśli na przykład chcesz promować konkretną ofertę sałatek, zielone podkreślenie podkreśli, jak bardzo jest ona zdrowa, i pobudzi apetyt czytelnika. Inne kolory to turkusowy, pomarańczowy i żółty. Kolory te sprawiają, że ludzie czują się szczęśliwi, zrelaksowani i otwarci na sugestie - np. dotyczące zakupu dodatkowych frytek!

Wybierz jeden lub maksymalnie dwa kolory, aby mieć pewność, że menu będzie eleganckie i profesjonalne, a jednocześnie nie będzie wyglądało na zagracone. Minimalna paleta barw to świetny sposób na wprowadzenie marki i spójności do menu w taki sposób, aby nie rzucać się w oczy klientom podczas czytania.

2. Prostota i przestrzeń

Przestrzeń jest Twoim przyjacielem. Choć zatłoczone menu daje duży wybór, to w rzeczywistości utrudnia podjęcie decyzji. Im dłużej trwa czytanie menu, tym bardziej jesteś głodny i tym mniej zadowolony z ostatecznej decyzji, ponieważ wybierasz w panice, gdy kelnerka przychodzi po raz piąty.

Spróbuj zminimalizować liczbę opcji dostępnych dla każdego dania, a wzmocnisz pozycję swoich klientów. Możliwość podjęcia szybkiej decyzji jest bardziej pozytywnym doświadczeniem dla głodnych klientów, niż spędzanie czasu na próbach wybrania spośród wielu opcji.

Odzwierciedl tę prostotę w projekcie: minimalne obrazy, czyste linie i czytelna czcionka to najlepsze sposoby na wyróżnienie menu.

3. Przejrzyste sekcje

Obraz: www.underconsideration.com

Projektując menu, zastanów się, w jaki sposób lubisz je czytać i jak Twoje oko porusza się po stronie. Niezależnie od tego, czy zdecydowałeś się na dwustronne menu w formacie A4, czy na trójskładaną ulotkę, upewnij się, że układ poszczególnych sekcji odpowiada naturalnemu sposobowi przeglądania menu.

Zastanów się, co zamówiłbyś razem: na przykład frytki z grillowanym kurczakiem lub kawę z deserem. Stwórz przejrzyste sekcje, które przechodzą jedna w drugą i po których można się łatwo poruszać za pomocą nagłówków.

Podsuwaj też sugestie: używaj ramek lub podobnych elementów graficznych, aby podkreślić idealne połączenia. Jeśli uważasz, że dane wino będzie dobrze pasować do dania rybnego, powiedz o tym! Jeśli uważasz, że po koktajlu krewetkowym na przystawkę najlepsze będzie burrito z pulled pork, podkreśl to!

4. Zastanów się nad swoimi fałdami

Jeśli zdecydowałeś się na menu składane, pamiętaj, aby wziąć pod uwagę zagniecenia. Wszelkie zdjęcia, grafiki lub tekst mogą zostać utracone, jeśli umieścisz je na zagięciu.

Ponadto, umieszczenie większości tekstu nad zagięciem w menu może sprawić, że będzie się ono wydawało ciasne: składane menu to doskonała okazja do stworzenia wyraźnych sekcji, bez uciekania na następną stronę.

5. Używaj obrazów (oszczędnie)

Zdjęcia smacznych potraw mogą bardzo dobrze wpłynąć na pobudzenie apetytu. Nie bez powodu ludzie fotografują swój obiad na Instagramie! Wybierz kilka najlepszych, najlepiej prezentujących się dań i zamieść ich zdjęcia w swoim menu.

Choć może kusić, by zamieścić wiele zdjęć, nie rób tego! Nadal potrzebujesz dużo wolnej przestrzeni i przejrzystego projektu, aby pomóc klientom w podjęciu decyzji. Kilka dobrze rozmieszczonych grafik może sprawić, że menu zmieni się z przyziemnego w pyszne, ale zbyt wiele może zdezorientować klienta i spowodować przeciążenie sensoryczne.

6. Używaj wyraźnej czcionki

Obraz: www.underconsideration.com

Nawet jeśli jesteś restauracją specjalizującą się w organizacji przyjęć urodzinowych dla dzieci, staraj się unikać "zwariowanych", zawijanych czcionek. Menu musi być łatwe i szybkie do odczytania, dlatego warto rozważyć użycie prostych czcionek, aby każdy mógł rzucić okiem na menu i podjąć decyzję w ciągu kilku sekund.

To samo dotyczy koloru czcionki: niektóre kolory, np. czerwony, są trudniejsze do odczytania. Zadbaj o jak największą liczbę klientów, używając koloru (np. czarnego lub ciemnobrązowego), który jest łatwy do odczytania - głodne kolory można umieścić w elementach graficznych!

Teraz, gdy masz już opanowane wskazówki dotyczące projektowania, pozostaje tylko stworzyć swoje własne, wspaniałe menu do restauracji lub na wynos! Podziel się z nami swoim projektem menu na Instagramie i Twitterze, oznaczając nas @instantprintuk lub #instantprintuk, aby mieć szansę na wyróżnienie.